اسلام و زیست شناسی پرورشی در تفاسیر علم و وحی

علم دینی

660
نوشته شده توسط داریوش طاهری اهواز
صدرالمتألهين: ولقد نشأ في زماننا قوم لا يحصى عددهم غلب عليهم الجهل بمقام العلم ولعبت بهم الأهواء وبلغوا في إنكارهم المشتغلين بالعلوم والمعارف المعرضين عن الدنيا والزخارف إلى غاية قالوا إن العلم حجاب. إي والله حجاب عظيم يحجب القلب عن الغفلة والجهل والرعونة والسفاهة وحب الترأس والتبسط في البلاد والتورط في الشبهات والإقدام إلى الحرمات وقبول المناصب والتقرب إلى السلاطين والتبرؤ عن الفقراء المنزوين الخاملين إلى غير ذلك من أضداد العلم ونتائج الجهل. (إيقاظ النائمين)



صدرالمتألهين: همانا در این زمان قومی ظهور کرده اند که تعدادشان هم کم نیست و جهل بر آنان غلبه یافته و هواهای نفسانی آنان را به بازی گرفته است و در انکار محصلین علوم و معارفی که از دنیا و زیورهای آن کناره گیری کرده اند کار را به جایی رسانده اند که گفته اند 《همانا علم حجاب است》. آری علم حجاب است؛ آن هم حجابی بزرگ که قلب آدمی را در برابر غفلت جهل رعونت و سفاهت می پوشاند و محافظت می کند. آری علم حجاب است زیرا آدمی را از حب ریاست از حب تبسط در بلاد از فروافتادن در شبهات از انجام گناهان از پذیرفتن منصب های دنیوی از تقرب به پادشاهان و زورمندان از بیزاری جویی از فقیران گوشه نشین و از بسیاری بدی های دیگر پوشیده نگاه می دارد و حفاظت می کند. همه این بدی ها از اضداد دانش و به گونه ای از پیامدهای جهل و نادانی اند.(ایقاظ النائمین)

661
662
663
664
665
666
667
668
669

یکی از قلمهای عمده‌ی تبلیغاتىِ کمونیستها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ میگفتند اینها طرفدار منطق ارسطویی اند! تا این حد فلسفه‌ی اسلامی و مبانی فلسفه‌ی اسلامی و از جمله منطق را ضدّارزش کرده بودند.

  • بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
    670

  • مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ی در هم تنیده و به وحدت رسیده‌ی چند عنصر گرانبها است. در فلسفه‌ی او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفه‌ی عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ساله‌ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.
    ۱۳۷۸/۰۳/۰۱
    پیام به کنگره‌ی بزرگداشت ملاصدرا
  • 671672
  • ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلفیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون امام خمینی که یگانه‌ی دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزه‌ی درسی و تحقیقی پربرکت حکیم علامه‌ی طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزه‌ی قم به شمار می‌رفت، و تلاش تلامذه و هم دوره‌های آنان، بی‌شک دوره‌ی با برکتی برای فلسفه الهی است. ●
    674
  • 675676
  • گرچه در اين گستره، عرفا و حكماي فراواني در كمال محدوديّت و تنگنا تلاش وسيع و بليغ معمول داشته ليكن نقش برخي از آنها همانند فارابي، بوعلي، بهمنيار، محقق طوسي، سهروردي، ميرداماد، صدرالمتألهين (قدس الله اسرارهم) برتر بوده و به همراه خود عدّهٴ فراواني را در طول قرون متمادي برده اند كه در بين آنان نقش حكيم، محمد بن ابراهيم صدرالدين شيرازي معروف به «ملاصدرا» (۱۰۵۰ ـ ۹۷۹) بارزتر است زيرا او در مشرب عالي خود ضمن تحفّظ بر همه اصول متقن كه قدما گذشته اند و رفع همه نقص ها و ضعف ها و نيز با اضافه نمودن معتبرترين دستاوردها كه به بركت كتاب و عترت براي او ايجاد شده بود، حكمتي را پايه ريزي كرد كه حقاً متعالي بوده و بسياري از عاليترين معارف ديني بر مبناي آن قابل تبيين و تفسير است.
    677
  • 678679
  • هركه كاه و جو خورد، قربان شود ***** هركه نور حق خورد، قرآن شود
    https://www.instagram.com/p/4RTY7mEeZ4/?taken-by=falsafegram

درباره نویسنده

داریوش طاهری اهواز

مردان بزرگ در مکان و زمان نمی گنجند و متعلق به محدوده ی جغرافیایی و زمانی خاصی نیستند.

نظر بدهید