اسلام و زیست شناسی پیدایش و گسترش زندگی زیست شناسی زیست شناسی و آزمایشگاه (1) سفری در دنیای جانداران علم تجربی در تفاسیر بزرگان علم و وحی

آیت الله جوادی آملی: تمام مشکلات ما این است که نمی دانیم حیات و ممات چیست؟!

1
نوشته شده توسط داریوش طاهری اهواز

 

آیت الله  العظمی جوای آملی گفت: ما وقتی بیماری و مرض را می‌فهمیم که مرگ را بفهمیم چون پایان بیماری مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله می‌اندازد ما آن را بیماری می‌دانیم، اگر مرگ، عبور به سمت حیات ابد باشد چیزی که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض می‌دانیم الآن تمام مشکلات ما این است که نمی دانیم حیات و ممات چیست؟!

حضرت آیت الله العظمی جوای آملی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به جنبه های معنوی انسان در علومی مانند پزشکی فرمودند: انسان دو بعد دارد بعد حیوانی و بعد آسمانی، وجه تمایز انسان و حیوان در بعد آسمانی و معنوی انسان است که انسان را به فرشتگان نزدیک می کند. اگر به این بُعد مهم وجودی انسان که وجه تمایز انسان و حیوان است توجه نشود پزشکی با دامپزشکی تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین توقف پزشکی در این‌ بعد حیوانی انسان، تبدیل طب به بیطاری است.
ایشان علم پزشکی در عصر حاضر را مبتلا به تفکر باطل اومانیسم دانستند و فرمودند: در عصر حاضر بسیاری از افراد گرفتار تفکّر اومانیستی هستند؛ خدای سبحان فرمود من انسان را جانشین خود قرار دادم در حالی که در اومانیسم، انسان به نوعی جایگزین خداست، در این تفکر انسان آنچه را که خداوند به وسیله انبیاء خود در اختیار او گذاشته است بر فکر خودش عرضه می‌کند اگر مطابق تشخیصش درست آمد او را می پذیرد و در غیر این صورت آن را رد می کند.
معظم له ادامه دادند:کسی که حرف انبیا را بر فکر خودش تطبیق کند و آن را میزان سخن انبیا و به اصطلاح میزان الوحی قرار بدهد و هر گونه قبول و نکولش به این معیار، باشد، این خود را جایگزین خدا می داند و نه جانشین خدا ؛ اومانیسم هم همین حرف را می‌زند, اگر ما باور کردیم که انسان دو بُعدی است هم زمینی است هم آسمانی، باید به هر دو بعد به صورت همزمان توجه کنیم.
حضرت آیت الله العظمی جوای آملی با اشاره به برخی بیماری های معنوی انسان از منظر قرآن کریم اظهار داشتند: بعضی از بیماری‌های معنوی را قرآن کریم تشریح می‌کند که در فضای پزشکی امروز اینها بیماری محسوب نمی شود، در قرآن کریم فرمود اگر کسی به نامحرم طمع کرد مریض است، این را که آزمایشگاههای امروزی نمی‌تواند جواب دهد ،در جایی دیگر می فرماید برخی منتظرند که از بیگانه چه صدایی می‌رسد که معاذ الله نظام اسلامی را به هم بزنند ، فرمود اینها که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماری ها را ازمایشگاه های پزشکی تشخیص نمی دهد ، در حالی که این بیماری ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست.
ایشان خاطر نشان کردند: ما اگر باور کنیم که نگاه به نامحرم مرض است و یا اختلاس غُدّه سرطانی است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آنها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماریها ، درمان آنها را نیز در اختیار بشر گذاشته است.
معظم له توجه به مسئله مرگ و ابدیت انسان را درمان بسیاری از بیماری های معنوی انسان برشمردند و اذعان داشتند: اگر مرگ عبارت از پل است و بعد از مرگ, حیات ابد است و حیات را نمی‌شود با دست خالی تأمین کرد ، پس یک آزمایشگاه دیگر هم لازم است که آن آزمایشگاه جواب بیماری های بُعد دیگر انسان را به ما بدهد. ما وقتی بیماری و مرض را می‌فهمیم که مرگ را بفهمیم چون پایان بیماری مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله می‌اندازد ما آن را بیماری می‌دانیم، اگر مرگ، عبور به سمت حیات ابد باشد چیزی که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض می‌دانیم الآن تمام مشکلات ما این است که نمی دانیم حیات و ممات چیست؟!
ایشان افزودند: مرض در حقیقت بدون مرگ شناخته نمی‌شود اگر مرگ, گودال نیست و معبر است پس مرض هم باید با آن تفسیر شود این اختصاصی به دانشکده پزشکی و فنّ شریف طبابت ندارد این درد مشترک همه علوم و همه ماست به هر کجا بروی همین درد هست، ما هیچ مشکلی در مملکت نداریم مگر اینکه انسان را نشناختیم.

درباره نویسنده

داریوش طاهری اهواز

مردان بزرگ در مکان و زمان نمی گنجند و متعلق به محدوده ی جغرافیایی و زمانی خاصی نیستند.

نظر بدهید